FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/11/2006

Omfattas staliga bolag av lag 1976:157?

Vad gäller, för anställning i de statligt ägda bolagen, då en ledig tjänst ska tillsättas? Är lagen (1976:157) tvingande även i dessa fall, eller anses punkt 2 då gälla?

Lawline svarar

Enligt lag (1976:157) om skyldighet för arbetsgivare att anmäla ledig plats till den offentliga arbetsförmedlingen (se http://lagen.nu/1976:157) finns en skyldighet att anmäla lediga platser till den offentliga arbetsförmedlingen, 2 §. I 1 § p 2 stadgas att statliga tjänster inte omfattas av lagen. De statliga bolagen bör inte falla under detta undantag eftersom det inte är fråga om en anställning hos staten utan hos ett fristående bolag. En statlig anställning torde innebära att det finns ett statligt verk eller myndighet som är ytterst ansvarig för verksamheten. I ett bolag är det styrelse och VD som ansvarar. Se till exempel rättsfallet AD 104/1983.
Oscar BjörkmanRådgivare