FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/03/2012

Adoption

Hej! Min plast pappa vill adoptera mig. Jag är 30 år idag och har några enkla frågor om vuxen adoption: 1. Min riktiga mamma är död och jag fick ett arv av henne då hon dog. Blir jag återbetalnings skyldig då jag blir adopterad av någon annan, av hennes arv som jag fick för länge sedan? 2. Kan jag behålla mitt efternamn då jag blir adopterad? Min plast pappa har ett annat efternamn än mig. 3. Om jag blir adopterad och min far dör och han har lån på bil m.m, ärver jag då hans lån? Jag tänker att pengar går från hans dödsbo direkt till lånet, men vad händer om dödsboet inte täcker hans lån? Blir jag betalningsskyldig för resten av lånen då? Svara gärna tillbaka till min email. Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor! 1. Nej, du kommer inte att bli återbetalningsskyldig för pengarna du ärvde av din mamma. 2. Det är allmän domstol som beslutar om adoption, och domstolen kan besluta att du får behålla ditt efternamn. 3. Nej, som dödsbodelägare blir du inte personligt ansvar för den avlidnes skulder. Hoppas du har fått svar på dina frågor! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare