Ersättning för obeboelig hyresrätt

En vän har fått en vattenskada i sin hyreslägenhet. En i princip osynlig vattenstråle under diskbänken har under lång tid orsakat omfattande skador. Lägenheten saneras av värden men är obeboelig under tiden. Vilken ersättning kan han få för annat boende?

Lawline svarar

Hej! Vid brister i hyreslägenhet gäller att om lägenheten (1) under hyrestiden skadas utan att hyresgästen är ansvarig, (2) hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet eller (3) hinder eller men utan hyresgästens vållande uppstår, har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som lägenheten är i bristfälligt skick (12 kap 16 § & 12 kap 11 § JB). Rätt till nedsättning av hyran kräver inte att hyresvärden kan anses som ansvarig för bristen, men bristen får inte heller anses orsakad av hyresgästen. Om lägenheten är helt oanvändbar för sitt avsedda ändamål kan hela hyran sättas ned. Eftersom din vän inte kan bo i sin hyreslägenhet kan den sägas vara helt oanvändbar för sitt ändamål och han bör därför ha rätt att kräva nedsättning av hela hyran. Hyresgästen kan inte kräva nedsättning av hyra som han utan att proestera har betalat, men eftersom hyresvärden i detta fall åtagit sig att avhjälpa bristen bör hyresgästen ha rätt till nedsatt hyra för hela den tid som den är obeboelig till följd av saneringen. För rätt till ersättning för annat boende till följd av den bristfälliga lägenheten krävs att bristen uppkommit pga hyresvärdens försummelse. Om hyresvärden kan bevisa att han inte är ansvarig/vållande för bristen har hyresgästen ingen rätt till annan ersättning än nedsatt hyra. Om hyresgästen ska ha rätt till ersättning eller inte kan därför sägas bli beroende av om hyresvärden kan anses vara vållande till vattenskadan genom att ha brustit i sin underhållsskyldighet. Rena vådaskador (olyckshändelser) är alltså hyresvärden skyldig att rätta till, men han är inte ersättningsskyldig för hyresgäst merkostnader till följd av skadorna. Länk till JB (där 12 kap 16 § & 11 § är det som är intressant för denna fråga): https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare