Andrahandsuthyrning vid särskilda familjeförhållanden

Har en hyresrätt och ska nu ev flytta in med min pojkvän i hans. Han och jag vill stå på hans kontrakt ihop för att det inte ska bli som en inneboende. Vi har varit ihop i flera år. Vill inte släppa min lägenhet ännu och jag är "sambo" med min kompis i den. Kan jag lagligt stå på min pojkväns kontrakt från det att vi flyttar ihop och samtidigt ha kvar min andra lägenhet tills vi känner att det verkligen funkar?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Detta fall regleras i hyreslagen som är en del av jordabalkens 12 kap. I detta fall finns det en bestämmelse i hyreslagen som reglerar det fallet att två personer vill flytta ihop på prov utan att någon säger upp sitt hyreskontrakt (särskilda familjeförhållanden). Detta regleras i 40 § hyreslagen som stadgar att tillstånd till en andrahandsuthyrning ska lämnas om hyresgästen på grund av bland annat särskilda familjeförhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen. Då du vill flytta ihop med din pojkvän i hans lägenhet samtidigt som du själv har en inneboende uppfattar jag det som att du vill hyra ut din lägenhet i andra hand. Det är möjligt med hjälp av 40 § hyreslagen eftersom det i detta fall finns beaktansvärda skäl, nämligen att du vill prova på att bo tillsammans med din pojkvän. För att det ska vara möjligt måste hyresnämnden ge sitt tillstånd till det. Eftersom ni vill testa på att bo tillsammans för att se om det fungerar är en andrahandsuthyrning av din nuvarande lägenhet och ett boende som inneboende hos din pojkvän ett bra alternativ. Om ni sedan bestämmer er för att flytta ihop permanent kan kontrakt skrivas och din nuvarande lägenhet, där du bor tillsammans med en vän, sägas upp. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare