FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/10/2006

Avtal vid samägande

Vi är tre syskon som gemensamt äger ett fritidshus. Vi äger 1/3 var. Om en av oss vill sälja sin andel, kan han tvinga oss andra att köpa ut honom? Blir det marknadspris som gäller i så fall? Och kan detta, i så fall, åsidosättas genom avtal, som bestämmer att alla tre måste godkänna om någon vill sälja sin andel? Vidare; vad gäller om någon av oss vill sälja hela fastigheten? Kan han bjuda ut huset till försäljning mot de andras vilja? Kan även detta regleras genom upprättande av avtal?

Lawline svarar

Hej! Lag om samäganderätt är tillämplig, se http://lagen.nu/1904:48_s.1 . Lagen är dispositiv, vilket innebär att ni kan upprätta ett avtal sinsemellan och då gäller det istället. Ni delägare bestämmer vad avtalet skall innehålla, ni kan reglera i stort sett allt däri. Som det gäller nu, när ni inte har avtal och lagen är tillämplig, kan din bror inte tvinga någon av er att köpa ut honom. Han kan däremot sälja sin del till vem han vill utan att ni andra kan motsätta er det. Enligt 6 § finns en rätt för varje delägare att ansöka om att godset skall försäljas på offentlig auktion. Med vänliga hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare