FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/10/2006

Formkrav vid uppsägning av hyresavtal

Hej! Jag (hyresvärd) undrar om ett hyresavtal kan sägas upp muntligen, måste man då skicka ett skriftligt erkännande, och hur ska det i så fall se ut? Och när ska/kan man skicka det?

Lawline svarar

HUVUDREGELN OM ATT HYRESAVTAL SKA SÄGAS UPP SKRIFTLIGEN Inledningsvis kan betonas att om hyresförhållandet varat längre än tre månader så ska det sägas upp skriftligen. Detta innebär i praktiken att alla hyresavtal som gäller tills vidare måste sägas upp skriftligen. Det är således endast avtal på bestämd tid som är kortare än tre månader eller tre månader som får sägas upp muntligen (12 kap 8 § st. 1 jordabalk, härefter JB). Dock kvarstår möjligheten för en bostadshyresgäst att säga upp avtalet muntligen om du bekräftar uppsägningen skriftligen. Möjligheten att säga upp hyresavtalet muntligen är således även beroende av vem som säger upp avtalet. Du kan således ej säga upp avtalet muntligen enligt huvudregeln men du har dock möjlighet att skriftligen erkänna en hyresgästs muntliga uppsägning. Om avtalet ska sägas upp så måste du delge uppsägningen till hyresgästen och ange orsak till uppsägningen om hyresgästen har rätt till förlängning (12 kap 8 § st.2 JB ). Delgivning innebär i princip enligt huvudregeln att du ska se till att hyresgästen tar del av uppsägningen) och du måste kunna bevisa att hyresgästen tagit del av uppsägningen(12 kap, 8 § st. 3 JB och 8 kap. 8 § JB). Vidare kan, eftersom uppsägning är en ensidig rättshandling, tämligen stränga krav ställas på uppsägningen, bland annat att den gjorts i rätt tid, att rätt adressat angivits, att rätt person sökts, att uppsägningen skett vid rätt tidpunkt eller att det i vart fall inte skett vid fel tidpunkt, att uppsägningen innehåller en viljeförklaring med rätt innehåll, att den upptar rätt objekt, att uppsägningen har utfärdats av rätt person. SKRIFTLIGT ERKÄNNANDE Om hyresavtalet sagts upp muntligen och detta med beaktande av de faktiska omständigheterna och rättsliga omständigheterna är möjligt så ska du erkänna uppsägningen skriftligen ( 12 kap. 8 § st. 1 JB). I motiven till denna bestämmelse så uttalas att detta undantag fyller en funktion för hyresgästen (proposition 1983/84:137 med förslag till ändringar i hyreslagstiftningen, s. 119). En hyresgäst kan enligt denna regel exempelvis ringa upp sin hyresvärd och säga upp avtalet, varefter denne i ett brev bekräftar uppsägningen. Det finns inga särskilda formkrav eller regler som föreskriver hur ett skriftligt erkännande ska se ut men som ovan nämnts kan erkännandet skickas i brev. Av praktiska skäl så bör du skicka det skriftliga erkännandet efter uppsägningen så fort som möjligt till hyresgästen. Du kan skicka erkännandet direkt efter att uppsägningen skett och behöver inte vänta någon särskild tid. Av bevisskäl kan det vara lämpligt att du kräver att hyresgästen signerar ett mottagningskvitto på att denne tagit emot erkännandet eller att du sänder erkännandet i rekommenderat brev. Detta kan vara lämpligt i den situationen då hyresgästen hävdar att denne ej sagt upp avtalet. För aktuella lagrum se www.lagen.nu.
Jacob ÖbergRådgivare