FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/10/2006

Kan barn bestämma hos vilken förälder de vill bo?

Vid vilken ålder har barn laglig rätt att själv bestämma hos vilken förälder de vill bo efter en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej, Ett barn kan inte själv bestämma var han eller hon vill bo. Föräldrarna har stor möjlighet att själva bestämma var barnet skall bo, 6 kap 14a § 2 st föräldrabalken. Rätten kan även på talan av båda eller en av föräldrarna bestämma var barnet skall bo 6 kap 14a § föräldrabalken. Rätten skall då besluta i enlighet med barnets bästa och hänsyn skall då tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad, 6 kap 2a § föräldrabalken. För att få till stånd en eventuell förändring krävs således att minst en av föräldrarna agerar. Lagstiftaren har inte velat införa en exakt ålder när barnet har uppnått denna ”ålder och mognad” då barn utvecklas olika fort och andra yttre omständigheter kan spela in. Som riktlinje kan sägas att man brukar ta stor hänsyn till vad barn i 12-årsåldern och uppåt vill men lagtexten har nyligen ändrats och innehåller inga klara åldersgränser. Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare