Böter vs. skadestånd

Blev tagen för snattning i dag med en 0,5l dricka i min väska jag ej betalat för. Butiksinnehavaren bad mig vänta medans han ringde polisen. Samtalet gick inte fram, istället föreslår han att jag betalar "en bot" till honom på 2000,-. Jag skrev under på ett papper men fick själv ingen kopia.Han påstog att jag snattat förut men lade inte fram något bevis för detta. Min fråga: är detta normalt? får han göra så? Jag var så obekväm o shockad att allt annat än polis verkade som en bra idé då..

Lawline svarar

Tack för din fråga. Varken brottsbalken (1962:700), bötesverkställighetslagen (1979:189) eller lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m. erkänner den typ av bot och bötesverkställighet som butiksinnehavaren talade om. Han har gjort fel som kallat detta för en bot. En helt annan sak är att du kan bli skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagen (1972:207), SkL. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan, och den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta skadan, 2 kap. 1-2 §§ SkL. 5 kap. SkL anger vad ett skadestånd får omfatta, bland annat alltså sakskada. Fick butiksägaren tillbaka flaskan helt oskadd och utan att den blev öppnad? I så fall kan han troligen inte begära så mycket i skadestånd. För att få skadestånd måste någon typ av skada ha uppkommit, även om sådan inte nödvändigtvis måste vara fysisk. Jag förutsätter att du inte åstadkom någon skada i övrigt, och inte heller brukade våld mot eller hotade någon. Eventuellt kan butiksinnehavaren hävda att ni har kommit överens om skadeståndet, och visa upp det papper du skrev på, dock vet jag inte vad som stod på detta papper. I vart fall kan beloppet jämkas enligt 36 § avtalslagen (1915:218). I nuläget kan du vänta med att vidta några åtgärder, men du kan självklart prata med vem du vill om detta. Källa: lagen.nu
Lars BålmanRådgivare