Konsekvensen av en hyresvärds interna ordningsregler

Hej! Ordningsregler som en hyresvärd ställer upp -Vilken juridisk betydelse har de. Påverkar sådana ordningsregler en bedömning av om en hyresgäst har varit vårdslös (i så fall hur)? Får de någon annan juridisk betydelse?

Lawline svarar

Det är inte ovanligt att en hyresvärd upprättar ordningsregler, men dessa torde i princip sakna juridisk betydelse. Regler om hyra stadgas i 12 kap. jordabalken (JB). De regler som framgår där är som huvudregel tvingande vilket innebär att hyresvärden inte kan uppställa något villkor som står i strid med de skyddsbestämmelser som framgår av 12 kap. JB. Vad gäller rätten för hyresvärden att förklara hyresrätten förverkad vilket innebär rätt för hyresvärden att säga upp avtalet i förtid stadgas i 12 kap. 42 § JB. Den förverkandekatalog som där framgår är uttömmande, just eftersom att reglerna är tvingande. Det primära syftet med reglerna är inte att hyresförhållandet skall upplösas utan att hyresvärden skall ha möjlighet att begära rättelse. Vid särskilt allvarliga kontraktsbrott kan det dock bli aktuellt att förklara hyresrätten förverkad utan att hyresvärden måste begära rättelse, exempelvis när hyresgästen inte betalar hyran. 12 kap. JB finner du här: https://lagen.nu/1970:994#K12 Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare