FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta31/03/2012

Dröjsmålsränta

Hej! Tänkte fråga vad räntan blir enligt paragraf 6, på ett skadestånd mellan augusti 2011- april 2012.. Hur mycket blir det i slutändan? /Helena

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. För ränta ska utgå enligt 6 § Räntelagen ska skadeståndet ha uppstått och vara förfallen till betalning. I sådana fall utgår s.k dröjsmålsränta tills betalning har skett. Dröjsmålsräntan utgår årligen med gällande referensränta plus åtta procentenheter(https://lagen.nu/1975:635). Referensräntan var enligt Riksbanken 2 % under förra halvåret och likaså detta halvår. Således är den totala räntan 10 % (8+2). Den beräknas årsvis genom att beräkna 10 % av skadeståndsbeloppet. Därefter kan t.ex månadsräntan beräknas genom att dela räntebeloppet(10 % av skadeståndsbeloppet) med 12 mån.
Lawline RådgivareRådgivare