FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/10/2006

Särkullbarns arvsrätt och negativ faderskapstalan.

Kan barn utom äktenskap fött 1943 ärva sin fader som avlidit 2004? Faderskapserkännande finns men barnet har varit okänt för övriga släktingar och trätt fram ett år efter faderns död. Inga uppgifter finns i faderns personakter. Enligt uppgift trolovades fadern och modern en månad före barnets födelse. Trolovningen upphörde emellertid en månad senare. Det finns tveksamheter runt faderskapet.

Lawline svarar

Hej, Ja, barnet har samma rätt att ärva sin förälder som alla andra barn efter som han/hon är bröstarvinge och därmed är arvsberättigad enligt 2 kap 1 § ärvdabalken. Angående faderskapet kan följande sägas. Ett faderskapserkännade innebär att fadern erkänner att han är far till barnet, visar det sig senare att han inte är far till barnet skall rätten förklara bekräftelsen utan verkan mot honom, föräldrabalken 1 Kap 4 § 3 st. En sådan negativ faderskapstalan får förutom av mannen även väckas av dennes arvingar, enligt Högsta Domstolen i NJA 1988 s 525. Denna talerätt är dock begränsad på samma sätt som talerätten i 3 Kap 1 § 2 st Föräldrabalken vilket innebär att arvingarna är uteslutna från talerätt om mannen varaktigt bott med barnet eller efter barnets födelse bekräftat att barnet är hans. I rättsfallet NJA 1988 s 525 påpekar Högsta domstolen att i detta stadgande avses inte ett formellt faderskapserkännande utan endast att mannen skall ha givit ett bestämt uttryck för sin vilja att barnet skall anses som hans eget. Däremot är ett erkännande efter barnets födelse att se som ett sådant uttryck, se NJA 1988 s 525. Dessutom finns det ytterliggare stadgande som begränsar talerätten i 3 Kap 1 § 2 st och som således även bör begränsa rätten för arvingar att föra talan enligt 1 Kap 4 § 3 st, nämligen 3 Kap 1 § 3st, en sådan talan måste nämligen väckas inom ett år från det att ett anspråk som grundas på faderskapet framställs mot mannens dödsbo. Se hela föräldrabalken http://lagen.nu/1949:381 . För att komma till NJA 1988 s 525, klicka http://lagen.nu/dom/1988/5324 . Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare