Skadestånd för personskada pga. brott

Hej, Blev misshandlad i oktober 2010 och nu ska äntligen målet gå till tingsrätten. Jag undrar hur mycket jag kan få i skadestånd? Det blev bara utdelat ett slag men det tog hårt, jag svimmade och bröt ett flertal ben i ansiktet samt fick käken ur led. Akut sjukhusvistelse i ett dygn, konstant verkande huvud i en månad och kunde inte vistas utomhus på kvällar för risken att få ett slag till i ansiktet vilket enligt doktorn skulle kunna vara livshotande då okbenet var av.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Enligt 2 kap. 1§ Skadeståndslagen ska den som vållar en personskada ersätta denna. Vilken ersättning som ska ges framgår av 5 kapitlet i samma lag. Språkligt brukar man dela upp personskadeersättning i ekonomisk ersättning och ideell ersättning. Den ekonomiska personskadeersättningen omfattar sjukvårdskostnader och inkomstförlust (5:1 1st. 1-2 p. Skadeståndslagen.) Nu är svensk sjukvård till övervägande del skattefinansierad, men om du själv fått bekosta t.ex. smärtstillande mediciner kan du få ersättning för detta enligt punkten om sjukvårdskostnader. Det framgår inte av din fråga om du har ett jobb och om du i så fall tvingades sjukskriva dig från detta, men om så är fallet får du även ersättning för den inkomst du förlorade genom sjukskrivningen – dvs. skillnaden mellan din ordinära lön och det du fick i sjuklön/sjukpenning under perioden du inte kunde jobba. Den ideella personskadeersättningen omfattar ersättning för sveda och värk (5:1 1 st. 3p. Skadeståndslagen). Denna ersättning fungerar som en kompensation för det lidande och de besvär personen har från det att skadan uppkom till dess att den är läkt. Ersättningen bestäms utifrån en tabell upprättad av Trafikskadenämnden. För personskada som inte kräver stadigvarande sjukhusvård är ersättningen 2.400 kr/månad enligt 2012 års tabell. Ibland är det oklart när en skada ska anses vara ”läkt”. Om den skadade personen har ett jobb och sjukskrivits från detta anses skadan oftast vara läkt när sjukskrivningen upphör, men undantag kan göras och är personen arbetslös, studerande eller liknande får man fastställa sjukdomstiden på annat sätt. Utifrån din symtombeskrivning får man nog se det som att skadan var läkt tidigast en månad efter misshandeln, eftersom du under den första månaden hade konstant värk och tvingades ändra dina rutiner pga. risken att förvärra skadan. Det skulle i så fall berättiga dig till en månadsersättning på 2.400 kr. Utöver ekonomisk och ideell skadeersättning kan du också få kränkningsersättning eftersom du åsamkats skadan genom brott, 2:3 Skadeståndslagen. Vid misshandel brukar ersättningen bestämmas till mellan 5.000 – 15.000 kr. Då den misshandel du utsattes för ledde till ganska omfattande skador borde din ersättning ligga i den övre delen av denna skala. Sammanfattningsvis kan du alltså kräva ersättning för de vårdkostnader och den inkomstförlust du eventuellt haft, samt ersättning för sveda och värk och kränkningsersättning. Nu tänkte jag avsluta med några ord om hur det fungerar att kräva skadestånd i en brottmålsrättegång. Domstolen kommer inte att behandla frågan om eventuellt skadestånd till dig automatiskt. Det är du som målsägande som måste ta initiativ och yrka på att få skadestånd. Åklagaren är skyldig att hjälpa dig att utforma och driva ditt skadeståndskrav under rättegången, om du begär detta (22 kap. 2§ Rättegångsbalken). Du bör meddela åklagaren att du vill ha sådan hjälp och i samband med detta ange de symtom och eventuella kostnader du haft, och vad du vill ha i ersättning för dessa. När domstolen behandlar ett skadeståndskrav kan den inte döma ut mer eller annat än vad som yrkats (17 kap. 3§ Rättegångsbalken). Det innebär att om du skulle glömma att yrka ersättning på någon av punkterna jag gått igenom ovan, eller om du skulle yrka ett lägre belopp än vad du faktiskt har rätt till, kan domstolen inte ”rätta till” det felet åt dig och döma ut ett större skadestånd. Du bör därför tänka igenom vilka kostnader och symtom du hade efter misshandeln som kan ersättas enligt punkterna ovan och noggrant ange detta. Och är du osäker på vilket belopp du ska begära är det bättre att du tar i ”lite extra” än att yrka i underkant, eftersom domstolen som sagt inte kan döma ut en högre ersättning än vad du yrkat (däremot lägre). Nedan finns länkar till Skadeståndslagen och Rättegångsbalken. Jag lägger också in länkar till Trafikskadenämndens beräkningstabell för ersättning för sveda och värk, samt en referatsamling från Brottsoffermyndigheten med exempel på fall där kränkningsersättning utdömts pga. brott. Sidorna 46-47 i referatsamlingen innehåller ett antal exempel på misshandelsfall och uppgifter om vilket belopp som dömdes ut. https://lagen.nu/1972:207 https://lagen.nu/1942:740 http://www.trafikskadenamnden.se/upload/Ers%C3%A4ttningstabeller/2012/Sveda%20och%20v%C3%A4rk_2.pdf http://www.brottsoffermyndigheten.se/Sidor/EPT/Bestallningar/PDF/Referatsamling%202012.pdf Lycka till, och tveka inte att höra av dig igen om du undrar något mer! Vänligen,
Georg DellborgRådgivare