FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/10/2006

Rätt till uppsägning

Hej, Jag har varit anställd som undersköterska på ett Hospice sedan 02 och har varit fastanställd sedan 04. Förra året (05) i september fick jag tjänstledigt för studier. Tjänstledigheten övergick i friår mellan mars 06-februari 07. Min chef säger nu att hon vill ha besked om hur jag vill ha det när friåret löper ut: Ska jag komma tillbaka till jobbet? Om jag vill fortsätta läsa säger hon att jag får säga upp mig. Kan hon göra så?

Lawline svarar

Jag vet inte om jag har uppfattat din fråga helt rätt men din arbetsgivare får självklart inte säga upp dig (eller kräva att du säger upp dig) för att du fortsätter att studera samtidigt som du jobbar. När friåret löper ut är du skyldig att återgå till ditt arbete. Enda anledningen du inte skulle vara skyldig att göra det skulle vara om du kommit överens med din chef om att du inte behöver komma tillbaka. På din fråga verkar det dock som om tjänsteledigheten tog slut i och med att friåret började. Har ni dock kommit överens om att du ska få vara tjänsteledig även efter friåret behöver du inte börja jobba, men då måste du ju självklart även kunna bevisa att ni kommit överens om detta. Går du inte tillbaka till jobbet även fast du måste så har din arbetsgivare rätt att avskeda dig. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare