Skäligt tidsmellanrum för fullgörande av hyresvärdens underhållsskyldighet

Hej! Först en kort fråga. Vad är definitionen på ett enfamiljshus? Sen, i hyreslagen står det under 15§ "Om lägenheten helt eller delvis är uthyrd till bostad, ska hyresvärden i bostadsdelen med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer...." Vad är skäliga tidmellanrum på t.ex. tapet målning eller golvmatta av plast eller linoleum? Hur länge kan man häva att det är normalt slitet? Det kommer med all sannolikhet vara normalt slitet även om 100 år. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, I hyreslagen finns det ingen definition av vad ett enfamiljshus är. Av 2 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen framgår det att ett småhus bl.a. är en byggnad inrättad som privatbostad för en eller två familjer. Med ledning av det kan man utgå från att hur huset är inrättat avgör om det är ett enfamiljshus eller inte. Med skäliga tidmellanrum vad avser hyresvärdens underhållsskyldighet i 15 § hyreslagen,https://lagen.nu/1970:994, avses att hyresgästen har rätt till ett sådant kontinuerligt fastighetsunderhåll som kan krävas av en god fastighetsförvaltare. Men underhållsskyldigheten innebär inte att hyresgästen kan kräva underhållsåtgärder så fort lägenheten inte är i fullgott skick. Underhållsskyldigheten varierar också beroende på vad saken gäller. Vid bestämmande av tidpunkten för när hyresvärden fullgör sin underhållsskyldighet får hänsyn tas till vad som är lämpligt för hyresvärden ur ekonomisk och praktisk synvinkel. Men för att slutligen ge en viss tidsangivelse så ska i alla fall hyresvärden enligt hyresnämnden ombesörja tapetsering var 12-15 år, http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra_ny/Fel-och-brister-i-lagenheten/. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare