FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/10/2006

Formkrav vid fastighetsköp

hej Min hustru och hennes syskon ska sälja sitt barndomshem som ingår i dödsboet efter deras föräldrar. En lokal fastghetsmäklare har hjälpt till med försälj- ningskontraktet som ska undertecknas av alla fem dödsbodelägarna. Kontraktet skickas rekommenderat mellan dem då de är utspridda över hela landet. Enlig fastighetsmäklaren så behöver inte namnteckningarna bevittnas var för sig. Är detta korrekt ?

Lawline svarar

Hej, De formkrav som ställs på fastighetsköp hittar man i jordabalken 4 kap 1 § (se http://www.lagen.nu/1970:994 ). Bland dessa finns inget krav på att namnteckningarna skall vara bevittnade. Med andra ord verkar allt vara i sin ordning. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare