Fordran på semesterersättning efter företagsöverlåtelse

Hej, Jag var timanställd på ett företag och sa upp mig i november efter 5,5 år på företaget. Upptäckte nu (april 2011) att jag inte fått min semesterersättning som ska betalas ut på slutlönen eller en månad efter uppsägningen (dvs december). Jag tog ut 25 dagars semester i somras och erhöll semesterersättning i juli 2011 men de var för vad jag tjänat ihop under intjänandeåret 1 april 2010-31 mars 2011. Problemet är att det företag som jag sa upp mig hos inte finns längre utan har köpts av ett annat företag (samma bransch) så min chef säger att jag inte kan erhålla min semesterersättning eftersom lönekontoret för det gamla företaget har stängt igen. Undrar dock att om det skett en företagsöverlåtelse, tar inte de över alla papprena om arbetstagarna från det tidigare företaget och vem är ansvarig för att betala ut min semesterersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Om det har skett en företagsöverlåtelse och en tidigare anställd har en fordran mot sin tidigare arbetsgivare p.g.a. utebliven semestersättning, kan den tidigare anställda rikta detta krav både mot den tidigare arbetsgivaren och mot det företag som har förvärvat det tidigare arbetsgivarföretaget. Rätten till detta krav följer av 6 b § anställningsskyddslagen, se https://lagen.nu/1982:80. Denna rätt försvinner inte för att ett lönekontor har stängts ned. Eventuellt kan det finnas vissa avvikelser från denna rätt i gällande kollektivavtal. Men det är inte troligt att arbetsgivare och fack skulle avtala bort anställdas rätt till lön eller att ett sådant avtal skulle vara giltigt. I kollektivavtal kan det dock ha föreskrivits regler om preskription för din typ av fordran. Viktigt att poängtera är att den ovan beskrivna rätten att få ut semesterersättning ser annorlunda ut om den tidigare arbetsgivaren har gått i konkurs. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare