Vem ska betala den kommunala fastighetsavgiften vid delägarskap?

Undertecknad äger tillsammans med mina två syskon en fastighet. Vad gäller vid betalning av den kommunala fastighetsavgiften, då endast en av oss bebor fastigheten? Med vänlig hälsning X

Lawline svarar

Hej! Enligt 2 § i lag (2007:1398) om kommunal fastighetsavgift ska den som var ägare till fastigheten vid årets ingång (den 1 januari) betala fastighetsavgiften. Är ni flera så ska ni betala avgift på er andel i fastigheten. Det spelar alltså ingen roll att bara en av er bebor fastigheten, alla som stod som ägare vid årets ingång ska oavsett om de bott i fastigheten eller ej betala avgift på sin andel. Om ni t.ex. den 1 januari ägde 1/3 av fastigheten var ska ni betala 1/3 av fastighetsavgiften vardera. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare