Uthyrning av lägenhet i 2a hand är inte giltig gentemot hyresvärden om denne ej godkänt uthyrningen.

Hej! Jag hyr en lägenhet "svart" i andra hand. Jag har dock tecknat ett standardkontrakt med min hyresvärd - alltså personen som hyr i första hand. Har detta kontrakt någon juridisk giltighet då hyresvärden inte har godkänt uthyrningen? Jag är orolig då jag tidigare trott att vårt kontrakt varit lagligt. MVH

Lawline svarar

Hej Reglerna kring andrahandsuthyrning finner du i Jordabalkens 12 kap, se http://lagen.nu/1970:994. För att en andrahandsuthyrning ska vara giltig krävs hyresvärdens tillstånd. Ett avtal mellan förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen gäller dem emellan, men inte gentemot hyresvärden. Eftersom avtalet inte är giltigt gentemot hyresvärden kan förstahandshyresgästen bli uppsagd. Uthyrning i andra hand utan tillstånd är nämligen en grund för uppsägning, se 12 kap 42 § p 3. Följden av detta blir tyvärr att förstahandshyregästen blir av med lägenheten och att andrahandshyresgästen måste flytta. Avtalet är alltså juridiskt giltigt mellan dig och förstahandshyresgästen, men inte gentemot hyresvärden så länge denne inte godkänt andrahandsuthyrningen. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare