FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/10/2006

Kostnadsfördelning för skador tillhörande ett servitut

Hej, Jag har en sommarstuga utan indraget vatten utan hämtar vatten ur min grannes vattenledning (kran på uthus). Jag har ett servitut som ger mig rätt till det. Om denna vattenledning går sönder, vem ska bekosta lagning? Tycker själv att man ska dela på kostnaden eftersom jag har servitutsrätt men grannen äger ledningen och den ligger på dennes tomt. Vad säger lagen??

Lawline svarar

Hej Anki! Jag tolkar din fråga som att Du undrar vem som skall bekosta en eventuell skada på den specifika ledning som går från Din grannes "huvudledning" till Ditt hus. Detta regleras i JB. 2 kap. 1§ 1 st fastställer att bland annat ledningar som tillhör en fastighet genom ett servitut, dvs finns på en grannes tomt skall också anses tillhöra fastigheten. Således skall Du enligt 3 kap. betala en skada som uppstår på den ledning som går till Ditt hus då den anses tillhöra Din fastighet. I 3 kap. finns dock bestämmelser om mer specifika situationer som kan uppstå vilket skulle kunna göra att utfallet blev annorlunda. Tex att Du måste genomföra förbättringsarbeten på Din grannes undermåligt underhållna ledning då den utgör en risk för att Du skall drabbas av att den går sönder. Lagen säger ingenting om att kostnaden skall delas men det finns inte heller något som hindrar att ni själva kan komma överens om att fördela kostnaderna. För lagrum se http://lagen.nu/1970:994 . Hoppas detta är ett tillfredställande svar på Din fråga. Med vänlig hälsning,
Rådgivare