FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/10/2006

Dolt fel i fastighet

Hej. Jag köpte ett hus för ett par år sedan och nu har jag fått riva badrummet efter att det började lukta mögel och att kaklet sviktade. När jag rev ner väggarna så såg jag att man har kaklat rakt på spånskiva plus att dom inte har använt fuktspärr! Det är ju liksom upplagt för problem. När vi köpte huset så sa man att badrummet va nybyggt så jag förmodar att man byggde det innan man sålde för att höja värdet snabbt. Försäkringbolaget vill inte betala utan detta är ett dolt fel så man tycker att jag ska ta kontakt med förra ägaren och nu kommer problemet. Den förra ägaren är en nybliven äldre änka alltså mannen gick bort för ett tag sedan så detta blir ett litet dilemma för mig för jag vill inte dra igång något med en 75-årig gammal dam. Tacksam för svar MVH Dalle

Lawline svarar

Hej! När det gäller fel i fastighet så finns regler om detta i JB 4:19 där det står: "Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst. Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet." Som köpare har man som du kan läsa en undersökningsplikt i andra stycket. Denna är mycket långtgående. Frågan är här om felet var upptäckbart vid en sådan undersökning. Om det inte skulle ha gått att upptäcka felet är det som du säger fråga om ett dolt fel. Det enda sättet för dig att få ersättning är att gå på säljaren även om det kan kännas lite olustigt under dessa omständigheter.
Christina WeilanderRådgivare