Nedläggning av förundersökning

Hej! Jag polisanmälde att jag utsatts för olaga förföljelse sedan 12 år tillbaka, och lämnade samtidigt in en 24-sidig redogörelse för händelser och dessutom ljudupptagningar. Jag fick sedan hem en bekräftelse på att jag gjort polisanmälan. Men efter det hörde jag ingenting från Polisen, och efter sex veckor kom ett brev om att de lagt ner förundersökningen. Då det finns vittnen, ljudupptagningar och (av mig) namngivna gärningsmän ringde jag för att fråga varför det lagts ner, varpå kommissarien blev väldigt förvånad över att jag inte kallats till förhör! "Anmälan kommer att följas av ett förhör" läser jag på olika brottsoffer-sidor, men jag blev aldrig förhörd. Är det rätt? (Hjälp mig, snälla!)

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Det låter onekligen märkligt att polisen valde att lägga ner förundersökningen utan att ens förhöra dig. Det är dock svårt för mig att dra några säkra slutsatser angående detta utan att ha tillgång till det material du beskriver ovan. När en polisanmälan kommer in till polisen är det polisen och åklagaren som bestämmer om de skall starta en förundersökning eller inte. Polisen skall meddela den som lämnat anmälan om de väljer att inte starta någon förundersökning eller om de lägger ner den. Mig veterligen finns det inget krav som säger att polisen måste hålla förhör med dig innan de bestämmer sig för att lägga ner förundersökningen. Om du vill gå vidare med det här kan du i första hand vända dig till åklagaren och be denne ompröva beslutet. Om du fortfarande är missnöjd med utfallet efter denna prövning kan du vända dig till närmaste högre åklagare som då gör en så kallad överprövning av beslutet. Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare