Semesterledighet vid helgarbete

Hej, Jag jobbar extra varannan helg och undrar om jag kan ta ledigt en helg (2 dagar) och endast använda 2 semesterdagar eller räknas detta utifrån en annan kvot? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Du behöver bara använda två semesterdagar för att ta ledigt över en helg. Att du bara brukar jobba helger spelar i detta sammanhang inte någon roll. Av semesterlagen 9 § 3 st. som gäller för arbetstagare som regelbundet arbetar helgdagar, framgår det att om arbetstagaren vill vara ledig kortare än fem dagar inklusive en lördag eller söndag som annnars skulle utgjort arbetsdag, räknas sådan dag som semesterdag. Semesterlagen hittar du här: https://lagen.nu/1977:480. Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare