Vem blir skadeståndsskyldig när barn orsakar skada?

Hej! Vem är det som blir skyldig att betala för skadorna som uppkommit på våran bil i höstas. Min fru jobbar inom måltidservice på en lågstadieskola och är anställd inom kommunen. Hon parkerar på parkeringsplatsen på skolområdet, och en elev under rasten rullar ett stort runt matbord rakt in i sidan på våran bil, så att det uppkom stora skador på bilen. Nu är det så att elevens föräldrar vägrar att betala för skadorna, dom säger att det är skolan som ansvarar över eleven på skoltid. Och kommunen vägrar också ersätta skadorna, dom tycker att hon skulle ha parkerat någon annanstans (riktigt otrevliga)?! Vi har helförsäkring på bilen med en självrisk 4000 kr på vagnskada. Vi ska väll inte själva få lov att stå för det.

Lawline svarar

Hej! Först och främst kan jag börja med att påpeka att föräldrar har en skyldighet att utöva uppsikt över sina barn enligt Föräldrabalken 6 kap 2 kap. Denna uppsiktsskyldighet föreligger även för den som tillfälligt har tillsyn över barnet, såsom exempelvis en skola. I det här fallet, där skadan har orsakats av ett barn som finns på en skola är det dock troligare att skadeståndsansvar skulle kunna åläggas kommunen istället för föräldrarna. Dock förutsätts att kommunen har varit oaktsam i sin sillsyn över barnet. Huruvida sådan oaktsamhet föreligger är omöjligt att säga utan att veta mer om förutsättningarna men allmänt kan sägas att ju yngre barnet är desto större ansvar har kommunen/föräldrarna att utöva tillsyn över barnet. Barn kan också åläggas skadeståndsansvar, vilket innebär att det kan finnas en möjlighet för er att få täckning för er skada även om ansvar inte kan utkrävas av kommunen eller föräldrarna. Enligt Skadeståndslagen (SkL) 2 kap 4 § framkommer nämligen att den som är under 18 år och som vållar skador ska ersätta dessa skador. Dock begränsas ersättningsskyldighet till vad som ä skäligt i förhållande till barnets ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, ekonomiska förhållanden, ansvarsförsäkring och övriga omständigheter. Detta innebär att den skadeståndsrättsliga bedömningen blir lite annorlunda när det. Generellt finns en större möjlighet att jämka barns skadeståndsansvar om barnet är under 15 år. Dessutom blir oaktsamhetsbedömningen delvis annorlunda jämfört med vad som gäller för vuxna skadevållare. Slutligen kan påpekas att barn som är väldigt unga inte brukar åläggas skadeståndsansvar över huvud taget eftersom så unga barn inte brukar anses kunna vara oaktsamma. Denna gräns går någonstans mellan fyra och sex år. För att göra en exakt bedömning behöver man ta hänsyn till samtliga omständigheter och därför kan jag inte med säkerhet säga huruvida ni kommer kunna ha framgång med ert skadeståndsanspråk eller inte men jag hoppas att detta ger er någon klarhet i frågan. Vänliga hälsningar, Isabel Ringsby
Isabel RingsbyRådgivare