Tjänstledighet för studier

Jag har en kollega som inte jobbat sen 2005 eller 2006. De första åren var hon mammaledig, och varje gång hon skulle återvända, blev hon gravid igen, och utökade därmed sin mammaledighet. I augusti 2010 skulle hon äntligen återvända, men en vecka innan terminstart (arbetsplatsen är en gymnasieskola) hörde hon av sig och sa att hon dels inte hade lyckats få tag på barnpassning, och dels ville hon avsluta sina studier (hon är långt ifrån färdig lärare). Dåvarande rektor var lite flat där, i min åsikt, och gav henne tjänstledighet utan lön för studier. Ett år senare väntade vi på att hon skulle höra av sig, och när hon inte lämnade in tjänstledighetsansökan och inte dök upp vid terminstart, avskedades hon. Tyvärr överklagade hon och fick rätt eftersom det hela inte gick rätt till, och är nu anställd igen. Hon har dock inte hört av sig och talat om om hon studerar eller inte. Min fråga är: hur länge kan man söka tjänstledighet för studier? Måste man tala om för arbetsgivaren att man är tjänstledig för studier och lämna in studieunderlag? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning har man rätt till tjänstledighet för studier om man varit anställd hos samma arbetsgivare i minst sex månader. Tjänstledigheten får fortgå tills studierna är avslutade, oavsett hur lång tid det tar att avsluta dem. Så till din andra fråga. Ifall din kollega begärt tjänstledigt för studier och ännu inte meddelat att hon slutfört dem borde tjänstledigheten kvarstå. Har hon däremot någon gång sagt att studierna ska vara avslutade efter ett år och så är fallet, så kan hon inte beviljas ledighet i enlighet med lagen. Det finns vidare inget som stadgar att man måste lämna in studieunderlag. Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare