Upplysningsskyldighet

Hej! Har fått en begäran från polisen om att jag, i egenskap av ägare till en bil som jag själv inte körde när den fotograferades av en fartkamera, skall uppge vem som körde min bil. Man hänvisar till 23 kap. 6 § rättegångsbalken och 8 § förundersökningsbalken. Är jag tvungen att svara? Om så är fallet. Vad händer om jag svarar att jag inte vet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. De lagrum man har hänvisat till stadgar att förhör ska hållas med envar som antages kunna lämna upplysning av betydelse för utredningen samt att skriftlig berättelse fungerar såväl som förhör. I svensk lagstiftning finns ingen skyldighet, och således inget straffansvar, att uppge vem som har framfört ens fordon vid en viss tidpunkt. Ansvaret är inte heller bundet till fordonet (på så sätt att den som äger fordonet har strikt ansvar och får står för t ex eventuella böter) utan det är den person som framför fordonet som är ansvarig för vad som händer. Hoppas du fick svar på din fråga. Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare