FrågaARKIVÖvrigt06/05/2012

Skolfråga

Hej Lundström har en målerifirma med 15 målare anställda. De ägnar sig åt industrimålning. Det går rykten om att Lundström vill köpa nya maskiner, bygga om verkstaden och förändra arbetssättet. Ryktet säger att 13 personer ska hinna med det som man idag behöver 15 personer för att utföra. Lundström har kollektivavtal med Målarförbundet. En av målarna är ilsken över det som enligt ryktet håller på att ske. Enligt denne målare så skulle Lundströms vinst bara öka lite genom dessa åtgärder men två personer blir arbetslösa. Enligt denne målare är det orimligt att en arbetsgivare ska få säga upp två arbetstagare bara för att få till stånd en liten ökning av en redan hög vinst. Dessutom tror målaren att han själv kommer att bli uppsagd. Lundström blev nämligen rasande på honom när han lät sin hund gå lös och hunden bet ihjäl Lundströms katt. Du är ombudsman på Målarförbundet. Den ilskne målaren som är rädd för att förlora arbetet har två frågor till dig. a) Kan facket hindra Lundström från att göra den förändring som det ryktas om? b) Kan Lundström välja vilka två arbetstagare som ska sägas upp

Lawline svarar

Hej, Lawline besvarar inte skolfrågor, utan jag får istället hänvisa dig till relevant kurslitteratur. Med vänliga hälsningar,
Leo AnderssonRådgivare