prövning av beslut om nedlagd förundersökning

Hej! I början på året blev jag brutalt misshandlad av min fd arbetsgivare då jag åkte till arbetsplatsen för att ifrågasätta varför han inte hade betalat mig min inarbetade lön(Han är tidigare dömd för misshandel ett flertal gånger samt avtjänat ett ettårigt straff i fängelse). Skadaorna är dokumenterade och fotade hos Polis, Läkare samt Psykolog. Det finns även film (mest ljud ) på händelsen då jag hade mobilkameran i jackärmen då jag ville ha med på ljud vad han skulle ha för argument på att han inte betalar mig en inartbetad lön (vitt arbete). Att han skulle gå på handgripligen trodde jag aldrig. Nu har jag fått ett beslut från polismyndigheten om att "Förundersökning nedlägges - Brott torde bli svårt att styrka". Hur går jag tillväga för att överklaga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Ett beslut om nedlagd förundersökning går inte att överklaga. Däremot kan man begära överprövning. Man lämnar in en begäran om överprövning till den som varit förundersökningsledare i ärendet. Genom att ringa polisstationen som behandlat ärendet får man veta vem som lett förundersökningen. Det finns inga formkrav för hur en begäran ska utformas, men en skriftlig begäran är att rekommendera då det tydligt framgår vilka skäl om åberopas som stöd för begäran. Det finns inga tidsfrister inom vilka en begäran ska ha inkommit. Det bör nämnas att det är mycket få beslut som ändras. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare