Andrahandsuthyrning - Besittningsskydd

Hej. Jag hyr en lägenhet i andrahand av en fastighetsägare i Stockholm. Enligt avtal är det en tillsvidarekontrakt i upp till två år med tre månaders ömsesidig uppsägningstid. Nu har jag fått besked om uppsägning i samband med att två år har gått. Att det sker just vid den här tidpunkten tror jag har att göra med att besittningsrätten träden in efter den tiden och att fastighetsägaren vill behålla kontroller över lägenheten. Min fråga är nu vad som krävs för att besittningsrätten ska brytas (vilket jag vill i det här fallet för det är en förutsättning för att jag eventuellt ska kunna fortsätta att hyra samma lägenhet).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det stämmer som du skriver att efter två år så får en hyresgäst även i en andrahandsuthyrning ett bestittningsskydd till bostaden. Många hyresvärdar vill komma ifrån detta och gör därför som du beskriver, att de säger upp sin hyresgäst. Det som kan göras istället, så att hyresgästen kan bo kvar, är att hyresvärden och hyresgästen kan upprätta en särskild handling i vilken de kommer överens om att hyresgästen avstår från sitt besittningsskydd. Denna överenskommelse är som huvudregel giltig om den godkänts av hyresnämnden. På följande sida hittar du mera information och blanketter till att upprätta en sådan handling: http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/ Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare