FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/11/2006

Straffansvar enligt lagen om allmän kameraövervakning

Bakgrunden är denna: En lärare misstänkte att någon stal pengar ur hennes handväska som hon hade inlåst på sitt arbetsrum på skolan där hon jobbar. Läraren satte då upp sin videokamera på sitt kontor. Det visade sig att det var en kollega som stal från henne. Läraren anmälde stölden till polisen. Sedan filmade läraren en gång till för att se om hon kunde fånga kollegan på bild igen, denna gång lite tydligare. Kollegan fastnade på bild åter en gång. Läraren har blivit förhörd av polis om stölderna och överlämnat filmerna från videokameran till polisen. Situationen nu: Läraren åtalas för brott mot lagen om allmän kameraövervakning. Min fråga: Finns det någon möjlighet att se detta som ett ringa fall där det inte ska dömas till ansvar? Läraren har inte upplyst på något sätt att kameraövervakning skett på hennes kontor.

Lawline svarar

Hej. Mycket riktigt så står det i lagen om allmän kameraövervakning 26 § att i ringa fall så skall man inte dömas till ansvar (se http://lagen.nu/1998:150). I lagens förarbeten så kommenterar man vad som skall beaktas vid en sådan bedömning. Först och främst konstaterar man att lagen är till för att ge enskilda ett skydd mot integritetsintrång. Straffvärdet bedöms därför först och främst utifrån hur pass allvarligt integritetsintrång den kunnat förorsaka. Alla relevanta omständigheter kring övervakningen skall beaktas. Andra faktorer är hur lång tid övervakningen ägt rum, om ljud upptagits och om inspelningarna har sparats. Men man skriver även, något otydligt, att samtliga omständigheter skall beaktas. Detta gör det mycket svårt att i enskilda fall svara på om brottet är att anse som ringa eller inte. Domstolen får göra en bedömning från fall till fall. Med vänlig hälsning
Rådgivare