Juridiska personers ägares ansvar efter konkurs.

När borgenärer av olika slag fått göra förluster, tex i en konkurs eller i ett ackord, så vill man kanske ställa någon till svars för gjorda förluster. Är det möjligt att kräva ut ansvar av ägare till juridiska personer?

Lawline svarar

Hej,

Jag utgår här från att du menar delägare till sådana juridiska personer där ägarna inte har något personligt ansvar, t ex aktiebolag eller kommanditdelägare i ett kommanditbolag. (I annat fall har ägarnas personliga tillgångar redan använts för att täcka bolagets skulder)

Att de inte är personligt ansvariga innebär just att de inte personligen ansvarar för bolagets skulder och förpliktelser. (Naturligtvis finns det undantag då t ex ägarna har försökt skaffa undan bolagets egendom etc. Detta skulle dock ha upptäckts i samband med en konkurs varför det inte blir aktuellt i detta fall).

Besök gärna kronofogdens hemsida www.kronofogden.se för mer information om verkan av konkurser och ackord.

Med vänliga hälsningar

Cornelia SvenssonRådgivare