Skadeståndskrav, på grund av vanvård, gentemot en kommun

Hej Jag vill kräva skadestånd från min hemkommun. Min dotter fick LVU§3 (pga annonserat om sexuella tjänster på nätet)förra året och blev då tvångsvårdad på ett HVB hem. Hemmet tog inte bra hand om henne på rätt sätt (hon har asperger) och hon mådde allt sämre av vården. Hon fick inte den hjälp hon behövde med anledning av sin asperger. Hon fick inte heller läkarvård då hon behövde osv. På 9 månader fick hon inte tillgång till dator eller telefon förutom 2-3 samtal i veckan till mig hennes mamma. Hon var helt avskärmad från omvärlden. Hon gjorde väl ett 20-tal självmordsförsök p g a vantrivseln tills vårdhemmet till slut sa upp avtalet. Då de insåg att de inte klarade av att ta hand om min dotter. Vilket ju var väldigt bra. Jag klagade till kommunen ett flertal tillfällen angående att vården inte var bra. Men de igorerade mig. I vården åsidosattes mänskliga rättigheter, föräldrabalken, socialtjänstlagen och LSS. Hur kan jag kräva skadestånd för min dotters räkning då hon fått lida så mycket av den felaktiga vården. Hon var nära på att dö och vistelsen är ett stort trauma för henne. Vilka kostnader är det förenat med att begära skadestånd. Kan hemförsäkringen betala advokatkostnader för sådant här?

Lawline svarar

Hej. Det du beskriver i din fråga låter väldigt tragiskt men jag ska förklara hur din möjligheter till skadestånd ser ut. Av vad som framgår i din fråga har din hemkommun, vilken utgör en svensk myndighet, avsevärt brustit i sina åtaganden. Vad du i sådana fall först bör göra, enligt mig, är att anmäla kommunen till Justitieombudsmannen (JO) (http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv). Om JO åtar sig att granska ert fall kommer detta inte resultera i att ni får skadestånd den vägen. Det kommer snarare röra sig om en smäll på fingrarna för kommunen. Dock kan ett fällande JO-beslut ha så kallad bevisverkan i er, eventuellt efterföljande, skadeståndstalan. Kort och gott innebär detta att era chanser att vinna en skadeståndstalan mot kommunen ökar eftersom deras beteende gentemot er och er dotter redan har funnits vara klandervärt vid en tidigare prövning. Det bör dock observeras att ett fällande JO-beslut inte omöjliggör en skadeståndstalan från er sida. Oavsett om JO åtar sig att granska kommunens agerande eller inte så är det upp till er att stämma kommunen på grund av vanvården. Kommunens beslut att tvångsvårda er dotter utgör myndighetsutövning och för fel och försummelse i sådan utövning svarar kommunen i enlighet med skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207) 3 kapitlet 2 § som lyder: "Staten eller en kommun skall ersätta 1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar, [...]". Begreppet personskada innefattar både fysisk och psykisk skada. Om kommunens agerande att tvångsvårda er dotter av någon anledning inte anses utgöra myndighetsutövning bör kommunen ändå ansvara enligt huvudreglerna i skadeståndslagen 2 kapitlet 1 § ("Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.) alternativt 3 kapitlet 1 § ("Den som har arbetstagare i sin tjänst skall ersätta personskada eller sakskada som arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten [...]"). Det bör dock observeras att bestämmelserna i skadeståndslagen är så kallat subsidiära vilket innebär att om det i, det i er fråga nämnda, avtalet finns andra bestämmelser gällande skadestånd gäller dessa. Eftersom jag inte studerat detta avtal kan jag tyvärr inte yttra mig mer i just den frågan. Generellt sett innehåller hemförsäkringar rättsskydd vilket bör täcka åtminstone kostnaderna i ett förfarande i tingsrätt. Det är dock något du måste kontrollera med ditt försäkringsbolag. Själva väckandet av skadeståndstalan är inte förknippat med några större kostnader men det som kostar är advokaterna i de följande förhandlingarna. Hur en stämningsansökan ska se ut framgår i Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740) 42 kapitlet men en sådan ansökan hjälper en advokat, vilket jag rekommenderar att du skaffar för ett så här komplicerat ärende, dig med. Sammanfattningsvis bör du först JO-anmäla kommunen och sedan, i enlighet med skadeståndslagens bestämmelser, stämma kommunen med grund i deras felaktiga/försumliga vård av din dotter. Du bör anlita en advokat, vars kostnader din hemförsäkring bör täcka, dels eftersom det med stor sannolikhet rör sig om en stort skadestånd och dels eftersom frågan är relativt komplicerad. Lycka till! Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare