Olaglig ersättning

hej. en fråga som gäller att sälja ett förstahands kontrakt på en lägenhet svart. är det olagligt? vad kan påföljden bli? hur kan man juridiskt sätt bli eventuellt åtalad?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det du beskriver är olagligt enligt 65 § hyreslagen, som finns i jordabalkens 12 kap. Bestämmelsen stadgar att om någon uppsåtligen uppställer villkor om ersättning för upplåtelse av bostadslägenhet eller för överlåtelse av hyresrätten till en sådan lägenhet, så ska han dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Vid ringa fall ska straff inte utdömas. Om brottet är grovt döms det till fängelse i högst två år. Vad som kännetecknar om brottet är grovt stadgas i bestämmelsens andra stycke. Svaret på din fråga är att det är olagligt att mot ersättning sälja ett förstahandskontrakt. Med ersättning menas mottagande av pengar men även om en person lämnar egendom som betalning för en hyresrätt. Påföljden för detta brott blir böter eller fängelse. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare