FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/10/2006

Rätt att neka bostadssökande pga låg inkomst?

Kan en hyresvärd neka en bostadssökande som ej har några betalningsanmärkningar enbart pga hans inkomst (student) ?

Lawline svarar

Hej, Hyresvärden har ingen kontraheringsplikt gentemot potentiella hyresgäster. Detta innebär att det inte finns någon skyldighet att ingå avtal med en lägenhetsspekulant, oavsett om dennes inkomst är stor eller liten. Hyresvärden får dock inte agera diskriminerande i strid med diskrimineringslagstiftningen, men den nämnda orsaken till nekandet faller ej in under dessa lagars skyddsområde. Vänligen
Carl Johan ZimdahlRådgivare