FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta30/05/2012

När ränta på skadestånd börjar löpa

Hej, Jag har en fråga angående ränta på ett skadeståndsbelopp som blev utdömd i Tingsrätten. Domen blev överklagad till Hovrätten, där man endast skärpte fängelsestraffet medans kravet på skadeståndet kvarstod. Från när beräknas räntan? Är det från första dommen eller först när dommen har trätt i laga kraft?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom du, i din fråga, nämner både fängelsestraff och skadestånd antar jag att skadeståndet har uppkommit som en följd av ett brott. Om brottet var uppsåtligt (exempelvis misshandel) börjar räntan, enligt räntelagen (https://lagen.nu/1975:635) 4 § 5 stycket, löpa från och med den dag då skadan uppkom. Således är inte datum för domen avgörande, oavsett instans. Annars är det ganska vanligt att det i stämningsansökan framgår från vilket datum räntan ska löpa. Inte heller i denna situation är datumet för domen avgörande. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare