FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/10/2006

Tolkning av brev från åklagare

Fick ett brev från Polisen idag, där det står "Målsägande är tillfrågad och vill bli underrättat om beslut enligt 13b [...] FUK: Att en förundersökning inte skall inledas Att en inledd förundersökning skall läggas ned. Att åtal ej skall väckas. Tidpunkt för huvudförhandling i målet. Dom i målet" Betyder detta att det är nedlagt eller vad?? Jag är målsägande i fallet. Martin

Lawline svarar

Hej! Det är svårt att svara på din fråga utan att ha läst brevet i sin helhet. Lagen som nämns heter i fullo Förundersökningskungörelse (1947:948). §13b lyder ”Målsäganden skall tillfrågas om han eller hon vill bli underättad om beslut om att förundersökning inte skall inledas eller att en inledd förundersökning skall läggas ned, beslut om att åtal inte skall väckas, tidpunkt för huvudförhandling i målet samt dom i målet.” Paragrafen är alltså en instruktion till förundersökningsledaren (vanligtvis åklagaren) om att dom skall fråga dig om du är intresserad av att bli informerad angående de saker som nämns i paragrafen. Det verkar som att brevet du har fått är en bekräftelse på att dom har frågat dig om detta, och att du har sagt att du vill få informationen. På det du skrivit i din fråga låter det inte som att förundersökningen har lagts ner. Som sagt så är det dock svårt för mig att avgöra på basis av vad du skrivit i frågan. Du är välkommen att ställa en ny fråga till Lawline där du anger mer information om brevet och jag skall då försöka hjälpa dig på nytt. Ett annat alternativ är att du ringer polisen och frågar vad det är dom menar. Dom hjälper dig nog gärna och din fråga skulle naturligtvis inte ha någon rättslig betydelse vad gäller hur det går med förundersökningen och åtalet. Med vänlig hälsning
Rådgivare