FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/06/2012

Gåva av fastighetsandelar

Hej, Min bror och jag ärvde ett sommarhus ihop 50% vardera. Kan han ge bort sin del av huset i gåva på följande sätt: •25% av huset till mig i gåva som jag vill ge ca.240 000kr tillbaka i gåva till honom. •25% av huset till min man i gåva som vill ge ca.240 000kr tillbaka i gåva till honom. Min brors del av huset är taxerat till 329 500kr vilket innebär att VARDERA GÅVA inte uppgår till de 85% av taxeringsvärdet som gränsen för skatt är. Så innebär det då att han inte behöver betala skatt för våra pengagåvor? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Gåvor är som huvudregel inte skattepliktiga enligt svensk lag och det finns inget hinder mot att er bror skänker sina andelar i huset till er eller mot att du och din man ger din bror penninggåvor. I ditt fall verkar det dock som att din och din mans penninggåvor till din bror i själva verket är betalningar för hans andel i fastigheten. Om detta kan visas så saknar det betydelse att ni rubricerat transaktionerna som gåvor då man ser till avtalets verkliga innebörd och inte dess rubricering för att definiera om det rör sig om ett köp eller en gåva. För fastigheter gäller att penninggåvan ska vara mindre än fastighetens taxeringsvärde för att det ska anses vara fråga om en gåva, annars rubriceras överlåtelsen som ett köp. Denna gräns gäller vid överlåtelse av hela fastigheten och man kan inte kringgå den genom att dela upp fastighetsöverlåtelsen på flera gåvor. För att era penninggåvor till din bror ska anses vara just gåvor (och därmed fria från skatteplikt för din bror) och inte betalningar så får de inte överstiga 25 % av taxeringsvärdet (eftersom att ni får varsin gåva avseende 25 % av fastigheten var). Om era penninggåvor överstiger detta belopp ska er bror beskattas för den kapitalvinst han gör då han mottar pengar från er i utbyte mot sina 50 % av fastigheten. Vänliga hälsningar, G
Lawline RådgivareRådgivare