Uppsägning av hyresrätt på grund av annan folkbokföringsadress

Hejsan! Jag är innehavare av förstahandskontrakt med villkor att jag tar minst 15 hp per termin på högskola eller universitet. Jag är dock inte mantalsskriven på min nuvarande adress. Min hyresvärd har hotat att säga upp mitt kontrakt om jag inte skriver mig på adressen. Enligt vilken laga paragraf/praxis har denne rätt till detta? Det har inte förekommit någon form av boendekoll eller delgivenhet om misstanke om dubbelboende eller dylikt, endast ett hot om omgående uppsägning om jag inte omedelbart skriver mig på adressen.

Lawline svarar

Hej! I 12 kap. 42 § jordabalken finns regler om förverkande av hyresrätt, dvs. under vilka omständigheter hyresvärden har rätt att säga upp kontraktet i förtid. Att hyresgästen inte folkbokför sig på adressen ingår inte bland de grunder som räknas upp där, och hyresvärden bör alltså inte kunna säga upp ditt kontrakt av den anledningen. Enligt p.8 i ovan nämnda paragraf framgår dock att hyresvärden kan ha rätt att säga upp avtalet om villkoret om folkbokföring finns med i hyresavtalet, och detta är av synnerlig vikt för hyresvärden. Du nämner dock inget om att detta skulle ha avtalats mellan er varför jag utgår från att så inte är fallet. Du kan hitta bestämmelen här: https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1 Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare