Preskriptionstid för fordran i anledning av brott.

Hej. Jag blev sparkad i huvudet av en tjej som efter rättegång blev dömd för misshandel och skulle betala skadestånd 6000kr till mig. Orkade då inte läsa vad som stod i papprena och hur man skulle kräva skadestånd och sedan glömt bort det. Kan jag fortfarande kräva skadestånd eller kan skulden ha blivit avskriven eftersom det var ett antal år sen? Ca 7 år sedan tror jag. Hur går jag annars tillväga för att ordna det här nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Svar på din fråga går att finna i Preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130. Anspråk på skadestånd räknas som en fordran vilken du har på din skadevållare. Var det mindre än 10 år mellan den tidpunkt då den brottsliga handlingen utfördes och tingsrättens dom blir 2 § PreskL tillämplig. Huvudregeln för preskription av en fordran är 10 år räknat från den dag då den skadegörande handlingen utfördes. Om ovanstående stämmer överens med din situation kan ditt anspråk på skadestånd fortfarande göras gällande. Mitt förslag för hur du ska gå tillväga för att få skulden utbetald är att kontakta Kronofogdemyndigheten. Där kan du få hjälp med att få din fordran utbetald till dig. Mer information finner du under denna länk: http://www.kronofogden.se/Ansokaomverkstallighet.html Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare