Ägares samtycke till pantsättning av fastighet

Är det möjligt för mig att låna pengar på mitt hus, om jag äger huset tillsammans med min hustru, även om hon inte vill låna några pengar? Kan jag låna ut på min del av huset?

Lawline svarar

Hej! Om du vill använda din fastighet som säkerhet för ett lån du önskar bli beviljad, så måste samtliga ägare till fastigheten samtycka till detta. Det innebär att din hustru också måste samtycka till pantsättningen för att fastigheten ska vara möjlig att pantsätta. Det framkommer av 6:1 Jordabalken. Hälsningar, Erik
Erik RosqvistRådgivare