FrågaSKATTERÄTTÖvrigt05/11/2006

Är grundavdragets del av inkomsten skattefri?

Om jag tjänar runt 18000 i år. Måste jag då skatta på hela beloppet eller bara på summan över 16700? Isåfall tjänar jag ju på att jobba mindre?

Lawline svarar

Hej, Endast den del av din inkomst som överstiger 16700 kr beskattas. Dock så dras skatten vanligtvis av från lönen redan i samband med utbetalningarna från arbetsgivaren, vilket innebär att du betalar preliminär skatt även på den delen av inkomsten som understiger 16700 kr. Dessa pengar får du sedan tillbaka i form av skatteåterbäring. Med andra ord tjänar du inte på att jobba mindre. Om du vill undvika att skatten betalas preliminärt så kan du "jämka". Detta gör du genom att fylla i en blankett som du hittar på Skatteverkets hemsida. Lycka till!
Carl Johan ZimdahlRådgivare