FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2006

Möjlighet att bestrida grannes bygglov

Vår granne har ansökt om bygglov för en verkstad närmare än 4,5 m från tomtgräns. Vi sa nej till detta, trots detta fick de bygglov av kommunen.

Lawline svarar

På de flesta kommuners hemsida kan man hitta sitt områdes detaljplan (om sådan finns, annars områdesbestämmelser eller översiktsplan) samt övriga föreskrifter gällande byggnation. Att läsa igenom dessa bestämmelser på er kommuns hemsida är därför en bra start. Regler om bygglov återfinns annars i plan- och bygglagens 8:e kapitel (Se http://lagen.nu/1987:10#K8). Jag förutsätter på grund av frågans utformning ni bor i ett detaljplanerat område. Byggnationen av en verkstad i ett detaljplanerat område är bygglovspliktigt. I 8:22 plan- och bygglagen anges att innan lov lämnas skall byggnadsnämnden bereda kända sakägare och boende som berörs tillfälle att yttra sig, om bygget innebär en avvikelse från detaljplanen (återigen förutsätter jag att en detaljplan finns, om detta inte är fallet får jag be att ni återkommer med mer detaljer). De som har rätt att yttra sig har också rätt att överklaga bygglovet, och detta har byggnadsnämnden en skyldighet enligt lag att informera om, enligt 8:27 §. Överklagandereglerna återfinns i plan- och bygglagens 13:e kapitel (Se http://lagen.nu/1987:10#K13). Enligt 13:2 § skall bygglov överklagas hos Länsstyrelsen. Beslutet får överklagas av den som det angår, om beslutet gått honom emot och beslutet kan överklagas, enligt förvaltningslagens 22 § (Se http://lagen.nu/1986:223). En fråga som redan är avgjord i detaljplan kan inte överklagas, så därför är det återigen bra om ni läser igenom den för ert område gällande detaljplanen. Som direkt angränsande granne till den tomt på vilken bygglov söks så anses man i regel vara inkluderad i den kretsen som "beslutet angår". Ert skriftliga överklagande måste ha inkommit till byggnadsnämnden senast tre veckor från det att ni fick del av beslutet att bygglov beviljats enligt förvaltningslagens 23 §.
Carl Johan ZimdahlRådgivare