Rätt till gemensam hund vid skilsmässa

Vad gäller vid skilsmässa med gemensam hund? Båda vill ha hunden som är köpt för gemensamt bruk betald från mannens konto (hade då gemensam ekonomi men det var mannen som stod för 75% av hushållets inkomster). Kvinnans namn står på avtalet, på försäkringen och i kennelklubbens register. Kvinnan har ett barn sedan tidigare förhållande och barnet bor med paret. Mannen är villig att kompromissa med samägande men kvinnan vill ha hunden själv.

Lawline svarar

Hej! Oavsett vem som står på kontraktet samt betalade köpeskillingen verkar det stå klart att hunden är gemensamt ägd i detta fall. Det finns inga särskilda lagar som reglerar var en gemensamt ägd hund ska placeras efter skilsmässa. Det är alltså upp till makarna själva att bestämma vem som har rätt till hunden. Lyckas detta inte finns den en möjlighet att ta hjälp av en bodelningsförrättare. Regler om detta hittar du i Äktenskapsbalkens 17:e kapitel (se https://lagen.nu/1987:230) Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare