Klagan över strafföreläggande

Vill använda mig av rättegångsbalken, 6 § Strafföreläggande som godkänts av den misstänkte skall efter klagan undanröjas, ?1. om godkännandet inte kan anses som en giltig viljeförklaring. Hur bör ett sådant dokument inledas/ vara utformat?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Ett godkänt strafföreläggande fungerar som en lagakraftvunnen dom. Precis som du skriver i din fråga kan ett godkänt strafföreläggande ändras efter klagan bland annat om godkännandet inte kan anses som en giltig viljeförklaring, detta framgår av Rättegångsbalken (RB) 59 kap 6 §. I RB 59 kap 7 § framgår det vart och när du kan klaga. Denna klagan bör innehålla vilket strafföreläggande du klagar på och varför du anser att 59 kap 6 § 1 p är tillämplig. Ta med datum, vart du vänder dig med klagan samt självklart vem du är. Exakt hur denna klagan bör inledas/vara utformad finns det inga formella krav på och jag kan tyvärr inte hjälpa dig ytterligare. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare