FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/10/2006

Underhåll av vägservitut

Jag har servitut att använda väg över annans mark. Jag underhåller vägen. Markägaren motsätter sig att jag gräver diken ock siktröjer. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, Din fråga om servitut regleras i jordabalkens (1970:994) 14 kap. I 6 § 2 st. sägs att om den härskande fastighetens ägare (du) på den tjänande fastigheten (den fastighet som vägen går över) har väg, åligger det honom (dig) att hålla den i ett sådant skick att skada eller olägenhet inte vållas i onödan. Enligt 5 § upplåts servitut skriftligt, och i upplåtelsehandlingen skall ändamålet med upplåtelsen anges. 6 § 1 st. säger att ägaren av den härskande fastigheten vid servitutets utövning skall förfara så att den tjänande fastigheten inte betungas mer än nödvändigt. Mitt råd till dig är att kontrollera att din utövning av servitutet stämmer överens med vad som är avsett i upplåtelsehandlingen. Du bör ha rätt att underhålla vägen så att den är i ett sådant skick att du kan utnyttja den för det avsedda syftet. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare