Kan annan än den, mot vilket brott är begånget, vara målsägande?

Hej Jag arbetar som som blivande psykiatriker och vi lever i en värld där hot och våld är vanligt. Nu är det så att mycket få av dessa hot polisanmäls, detta på grund av att man som målsägande står på anmälan med namn och adress. När man har med farliga till mycket farliga personer är detta något som inte vill göra, utan man resonerar således att man inte vill "trappa upp" konflikten. Min fråga till er är, finns det inte någon möjlighet att man från klinikledningen gör och står som målsägande på polisanmälan för att skydda sin egen personal för den ökade risk som finns i samband med den här sortens anmälan? Om ni önskar mer info skicka gärna ett mail, jag kan ju givetvis inte nämna personer eller patienter vid namn. Det finns dock många hemska situationer där man har avrått att polisanmäla pga den klart förhöjda risk som detta skulle innebära för målsägande. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Målsägande definieras i 20 kap. 8 § fjärde stycket rättegångsbalken (RB) som den mot vilket brott är begånget eller som därav blivit förnärmad eller lidit skada. Någon annan än denne kan alltså inte vara målsägande. När det, som i ditt fall, handlar om olaga hot och misshandel är det således den som blivit hotad och/eller misshandlad som är målsägande. Ledningen kan givetvis anmäla incidenter till polisen, men inte vara målsägande. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare