Straffprocessuella tvångsmedel; husrannsakan och beslag

Hej! Har blivit misstänkt för förberedelse till grov skadegörelse. Polisen stoppade bilen vi åkte i (en äldre modell, polisen kollar oss alltid). Vi hade då några sprayburkar i bilen och ritblock, de satte oss i fyllecell i sex timmar och sedan blev det husrannsakan för allihopa, de tog datorer mobiler etc. Kan vi åka dit för detta? Vi hade inga olagliga intentioner utan sysslar med konst i olika former men det trodde polisen inte på. Vidare; kan polisen verkligen göra så bara för att man har sprayburkar i bilen?

Lawline svarar

Hejsan! Det är svårt för mig att veta vad polisen haft för bevisning att grunda sina misstankar på i det här fallet, så ett ja- eller nejsvar kan jag nog inte ge dig, men jag kan i alla fall dra de generella reglerna för dig. Grov skadegörelse är ett brott som kan ge upp till 4 års fängelse (12 kap. 3§ BrB https://lagen.nu/1962:700#K12P3S1), och försök eller förberedelse kan ge samma straff (12 kap. 5§ BrB https://lagen.nu/1962:700#K12P5S1). Dessa brott är alltså tämligen allvarliga, vilket möjliggör för polisen att använda sig av en mängd tvångsmedel. När polisen stannar en bil och letar igenom den, klassificerar man åtgärden som husrannsakan. Det får de göra om de har anledning att tro att ett brott varpå fängelse kan följa har begåtts (eller som i det här fallet; förbereds) (28 kap. 1§ RB https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1). I samband med rannsakan har de också rätt att beslagta föremål de hittar, som kan ha betydelse för polisens utredning (27 kap. 1§ RB https://lagen.nu/1942:740#K27P1S1). Polisen kunde kvarhålla er i 6 timmar, på grund av att de har rätt att förhöra er (23 kap. 9§ RB). Det gäller alla, inte bara de som är misstänkta för brott, utan även t.ex. vittnen. Som längst kan man bli kvarhållen i 12 timmar innan ett anhållningsbeslut måste fattas. Anledningen till att ni blev satta i "fyllecell" som du kallar det, är förmodligen för att polisen har rätt att ta den misstänkte i så kallat "förvar" under den tid man är skyldig att stanna för förhör (23 kap. 9§ 3 st. RB https://lagen.nu/1942:740#K27P1S1). Den andra husrannsakan har skett på samma lagliga grund som den första i bilen, och så även beslagstagningen av dator och mobiler. Polisen har troligen ansett att det ska kunna bidra till brottsutredningen, och det är svårt för mig att avgöra om de har fattat rätt beslut eftersom jag har så lite information. När det gäller frågan om ni kan åka dit på det här, är det omöjligt för mig att svara på när jag inte har någon aning om vad polisen har för bevisning. Det är helt klart det som är avgörande. Det jag kan säga är att både beslag och husrannsakan inte kräver någon högre styrka på bevisningen för att vara tillåtet, eftersom det är ett led i utredningen. Men för en fällande dom ska bevisningen vara riktigt stark, det ska vara "ställt utan rimligt tvivel" att ni försökt eller förberett brottet. Mer svar än så kan jag inte ge dig, men jag hoppas du blir nöjd i vilket fall!
Marina RönnquistRådgivare