Hyresvärdars möjlighet att avlägsna hyresgästers egendom

Hej våra hyresgäster meddelade att dem skulle flytta ut i juli med konversation med hyresvärden i maj. Efteråt har hyresgästerna inte varit kontaktbara i 6 veckor. Efter dessa veckor har hyresvärden kollat huset vilket var tömt i vissa rum men en del stod i princip orörda. Deras egendom är nu uttagen från huset och förvaras i gäststugan bredvid. Har vi rätt att flytta på deras egendom då huset behöver fixas upp och hyresgästerna har inte kontaktat oss.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Avtalsrelationen mellan er och era hyresgäster aktualiserar bestämmelserna i 12 kap. jordabalken (JB). Jämlikt 12 kap. 27 § andra stycket JB gäller att om en hyresgäst har avhysts från eller lämnat en lägenhet tillfaller den egendom som finns i lägenheten och som kan antas tillhöra hyresgästen eller någon i hans hushåll hyresvärden utan lösen, om hyresgästen inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen. Detsamma gäller för egendom som återfinns i utrymmen som hör till lägenheten och som kan antas tillhöra hyresgästen eller någon i hans hushåll. Jag tolkar er fråga så, att hyresgästerna inte har blivit avhysta från lägenheten, men att de har lämnat denna. Om ni har anmanat hyresgästerna att avhämta egendomen måste ni vänta tre månader från anmaningen, innan egendomen tillfaller er. Har ingen anmaning skett, tillfaller egendomen er sex månader efter det att hyresgästerna lämnade lägenheten. Eftersom det i ert fall har, såsom jag tolkar frågan, gått sex veckor sedan hyresgästerna lämnade lägenheten har egendomen inte tillfallit er som hyresvärdar ännu och ni har inte rätt att flytta på denna. För att egendomen ska tillfalla er krävs det att ni väntar ut sexmånadersfristen eller anmanar hyresgästerna att hämta egendomen. Ni väljer själva hur ni vill göra, men om ni väljer att anmana hyresgästerna att hämta egendomen måste ni vänta ut tremånadersfristen innan egendomen tillfaller er, även om sexmånadersfristen går ut innan dess. Det finns inget krav på att en anmaning ska vara skriftlig, utan den kan också vara muntlig. Väljer ni att anmana hyresgästerna att hämta egendomen, är det ni som hyresvärdar som har bevisbördan för att så har skett. Jag hoppas att detta besvarade era funderingar. Annars är ni välkomna att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare