FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/07/2012

Bevisa gåva

Eftersom gåvoskatten är avskaffad och det även gäller gåvor från utlandet hur redovisar / bevisar jag en stor gåva som jag får från en rik familjemedlem i utlandet? Min oro är att SKV ändå kommer anse att det är inkomst av utländska bolagsengagemang

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Anledningarna bakom att Skatteverket ibland inte godkänner en summa som gåva är att gåvomottagaren kan ha arbetat åt gåvogivaren då det kan anses som inkomst av tjänst, alternativt att du äger andelar i ett bolag i vilket pengarna härrör från. Indirekta överföringar som exempelvis pengar från gåvogivares bolag till gåvogivare till dig kan också upptäckas och anses vara inkomst av tjänst eller kapital. Det är svårt att säga hur Skatteverket skulle resonera i ditt fall då jag inte har kännedom om alla omständigheter, men har du inte ägt något i något bolag eller utfört tjänster/varit anställd av gåvogivaren bör det inte bli några problem. Jag rekommenderar dig dock att ta kontakt med Skatteverket och förklara din specifika situation så de kan upplysa dig om de behöver speciella dokument eller dylikt. Observera dock att muntliga överenskommelser med Skatteverket aldrig är bindande för dem. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare