Andrahandsuthyrning, avtal via e-post

Hej! Jag är på väg att teckna ett andrahandskontrakt för en bostadsrätt. Vi har haft lite praktiska problem med att ses (vi bor i olika länder). Nu föreslår han att vi reglerar det via e-mail tills vidare och skriver på avtalet vid tillfälle. Jag har förstått att avtal via e-mail kan vara bindande, men eftersom han också vill att vi betalar deposition i samband med bekräftelse via e-mail, så vill jag försäkra mig om att det stämmer. Jag antar att bägge parter då via e-mail måste bekräfta avtalet?

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att avtal kan ingås via e-post. När det gäller andrahandsuthyrning av bostadsrätt finns heller inga särskilda formkrav, då det räcker med att ni kommer överens om en uthyrning för att detta ska bli bindande. Korrespondensen via e-post fungerar som ett bevismedel om vad ni har avtalat om, exempelvis hyra och tidsperiod. Det är därför bra om ni är tydliga med vad ni bestämmer och att detta står med i er korrespondens vid e-post, då det är enklare att påvisa vad som har bestämts vid en eventuell tvist. Ett alternativ är att bifoga avtalet via e-post och att båda parter skickar ett svar via e-post där man godkänner avtalets villkor. När depositionen är betald så ska du förvissa dig om att detta framgår av både e-post samt kontoutdrag med datum m.m. Vad som sägs i ett telefonsamtal är mycket svårt att bevisa. Se även till att det inte föreligger några andra hinder för uthyrning innan du betalar depositionen, exempelvis att föreningen motsätter sig en uthyrning. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare