Återkräva deposition utan skriftligt avtal

Var och tittade på ett boende å min dotters vägnar, och ombads inbetala deposition (7.000) för att säkra vår möjlighet att få hyra. Kontrakt skulle skrivas vid senare tillfälle. Min dotter meddelade 2 dgr senare att hon pga omständigheter var tvungen att avsäga sitt intresse för hyresobjektet, vilket i första hand mottogs med förståelse. Dock har hon idag meddelats att hyresvärden ej tänker återbetala depositionen, trots att hon meddelat återbud 2 dgr efter inbet och inget kontrakt finns. Vad gäller ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Tyvärr kan jag inte ge dig något upplyftande svar. Du kan självklart stämma hyresvärden vid en tingsrätt och yrka att få det insatta beloppet åter. Utan avtal kommer det dock bli mer eller mindre omöjligt för er att bevisa något. Ord kommer stå mot ord och i det fallet kommer ni inte vinna eftersom det är upp till er att bevisa er sak. Även om er bank kan ordna fram ett bevis på att ni överfört pengarna till hyresvärden så är det mycket tveksamt om det hjälper. Det som banken kan bevisa är att ni förde över pengar till hyresvärden i fråga men inte att det avsåg en deposition för hyra. Det är just avsaknaden av ett skriftligt avtal som riskerar att fälla avgörandet till er nackdel. Ni kan självklart försöka pressa hyrevärden på diversel olika sätt men lagligt sett kommer det bli svårt att få era pengar tillbaka är jag rädd. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare